przed sobą. A dowodem na to jest coraz większe zainteresowanie transportem dużych ładunków.
Im większy ładunek, tym większe wyzwanie. Dlatego też w transporcie już jakiś czas temu wyodrębniła się osobna kategoria, jaką jest transport ponadgabarytowy. To właśnie on zajmuje się tymi ładunkami, które ze względu na swój ponadnormatywny charakter, wymagają specjalnego przygotowania i organizacji. Transport ciężki, bo i tak jest on określany, obejmuje między innymi transport maszyn, zbiorników, hal produkcyjnych, czy urządzeń przemysłowych. Bez względu jednak na to, co ma być transportowane, musi się to odbyć zgodnie z przepisami prawa. Ma to na celu zabezpieczenie nie tylko samego ładunku, ale też całej trasy oraz osób, które z przewożonym ładunkiem będą mieć podczas trasy kontakt.
Wszyscy zdają sobie bowiem sprawę że
Niemieckie rolnictwo jest znacznie bardziej nowoczesne niż polskie, nie ma co się oszukiwać. Maszyny rolnicze, których używa się na zachodzie, po pewnym czasie będą wymieniane na nowe. Jest to doskonała okazja dla polskich rolników na zakup używanego, dobrego sprzętu rolniczego w korzystnej cenie. Problem pojawia się natomiast w temacie transportu. Aby przewieźć np. kombajn zbożowy musimy zorganizować transport ponadgabarytowy. Niektóre maszyny mają bowiem takie rozmiary, które nie zmieszczą się w standardach normalnych naczep. Transport maszyn rolniczych to bardzo popularny i rosnący element transportu międzynarodowego. Wszyscy zdają sobie bowiem sprawę, że lepiej zakupić serwisowany sprzęt za granicą niż niepewny, krajowy. Każdy szuka bowiem oszczędności, a więc eksploatuje sprzęt rolniczy do granic jego możliwości nie zastanawiając się nad jego żywotnością. Transport ciężki w przypadku importu zagranicznych maszyn czy innych ponadgabarytowych elementów konstrukcyjnych rozwija się bardzo prężnie, a polskie firmy transportowe zarabiają na tym dobre pieniądze.
Transport ciężki jest bardzo problematyczny jednak
Wiele maszyn rolniczych, ciężkich elementów budowlanych, konstrukcji stalowych, zbiorników, kontenerów, sprzętów górniczych itp. musi być transportowana na znaczne odległości. Transport drogowy dopuszcza przewóz ładunków o ograniczonej długości, szerokości, wysokości i masie. Niektóre maszyny i konstrukcje można rozdzielić na mniejsze elementy, dzięki czemu spełnione zostaną wszystkie wymagania. Niestety nie zawsze jest to możliwe i potrzebny jest tak zwany transport ponadgabarytowy.
Po uzyskaniu uprawnień i odpowiednim zabezpieczeniu ładunku można przewozić elementy przekraczające masę i wymiary wyszczególnione w przepisach. Wymagana jest też do tego specjalistyczna naczepa, która umożliwi bezpieczny przewóz. Transport ciężki jest bardzo problematyczny, jednak przy zastosowaniu współczesnej technologii i nowatorskich rozwiązań staje się coraz łatwiejszy i bezpieczniejszy.
Transport maszyn może wiązać się z ich uszkodzeniem, dlatego muszą one być jak najlepiej zabezpieczone, a ich umieszczenie na naczepie powinno być dobrze przemyślane.
Jest to na pewno znacznie bardziej
Wielkie firmy produkujące elementy konstrukcyjne budynków czy mostów mają zawsze problemy z organizacją transportu. Najczęściej bowiem elementy, które produkują są na tyle duże, że nie spełniają norm transportowych dla ładunków standardowych. W takim przypadku należy zorganizować transport ponadgabarytowy. Jest to na pewno znacznie bardziej czasochłonne przedsięwzięcie. Wymaga ono zapewnienia odpowiedniego czasu przejazdu oraz kierowcy posiadającego odpowiednie uprawnienia. Znacznie łatwiej jest w przypadku maszyn rolniczych czy budowlanych, transport maszyn bowiem jest znacznie mniej wymagający. Najczęściej mieszczą się one ramach wymogów transportowych dla zwykłych naczep ciągników siodłowych. Przez to transport maszyn jest znacznie bardziej powszechny. Pojedyncze ładunki ponadgabarytowe transportowane są przeważnie nocą, co jest dodatkowym utrudnieniem ze względu organizacyjnego. Coraz więcej firm oferuje transport ciężki. Specjalizacja w tym zakresie jest bardzo dochodowa, ponieważ nie każdy przedsiębiorca ma w swoim zespole pracowników posiadających uprawnienia do takich ładunków.